TINNITUS, JÄÄTYNYT OLKAPÄÄ, SKOLIOOSI, FIBROMYALGIA, ISKIAS, PLANTAARIFASKIITTI

Näihin ja moniin muihin kroonisiin vaivoihin saa usein helpotusta kalevalaisesta jäsenkorjauksesta, johtuen kokonaisvaltaisesta hoitamisesta oikeilla tekniikoilla.

Esim. skolioosi on lähes aina toiminnallinen, jolloin mm. lantionkori on kiertyneenä ja jalat näyttävät eripituisilta, koska reisiluiden päät lonkkamaljakoissa ovat virheasennossa. Joskus mutta harvoin jalkojen erimittaisuus on rakenteellinen eli synnynnäinen, jolloin pohjallisista on apua, muulloin niillä vain tuetaan lantio virheasentoon. Nuorten skolioosin korsettihoito on usein turha ja kivulias sekä selän jäykistysleikkaus on vihoviimeinen keino, jonka jälkeen selkä ei ole enää entisensä. Minulle on tullut vastaan vain yksi asiakas, jolla skolioosi oli rakenteellinen, mutta kireitä lihaksia ja lihaskalvoja pehmittelemällä jaloista lähtien saatiin hermosto ja verisuonet vapaaksi kudospaineen alta. Asiakkaan migreeni parani ja vahvat kipulääkkeet jäivät kokonaan pois.

 

Moniin vaivoihin riittää jo yksi tai muutama käynti kalevalaisessa jäsenkorjauksessa, joskus tarvitaan säännöllistä hoitoa esim. parin kuukauden välein kuten edellisessä tapauksessa, riippuen paljon asiakkaan vaivasta ja siitä mitä hän itse tekee. Tinnitus on seurausta lihaskireyksistä, ellei kuulo ole joskus vaurioitunut pahasti. Jäätynyt olkapää johtuu mm. kiertäjäkalvosimen liikarasituksesta. Plantaarifaskiitissa vähintään pohkeet kiristelevät, yleensä laajemminkin. Fibromyalgiaan auttaa hermoston kautta hoitaminen sekä itse tehtävä yliliikkuvia niveliä vahvistava jumppa ja hengitysharjoitukset.

Krooniset kivut ja virheasennot tulevat pikkuhiljaa johtuen tapaturmien aiheuttamista kiinnikkeistä ja toistuvasta rasituksesta ja pelkästään kunkin tavasta liikkua ja olla. Ylirasituksen välttäminen on haastavaa, mutta pienillä asioilla voi vaikuttaa. Liikunta, ravinto ja lepo ovat tärkeitä. Esim. alaselkäkipuisen on hyvä erityisesti aamuisin tehdä selälle taaksetaivutuksia (McKenzie-tekniikka) ja toimistotyössä olevan olisi hyvä mahdollisimman usein katkaista staattinen jännitys ja vähän liikutella itseään ja tehdä palleahengitysharjoituksia. Pinnallinen hengitys ja stressi kiristävät mm. selän syviä pieniä tukilihaksia multifiduksia. Hengittäminen nenän kautta ja uloshengityksen pidentäminen rentouttavat ja kudokset saavat taas happea mikä vähentää kipua.

 

Selkää on hyvä liikutella joka suuntaan, se ehkäisee lihaskramppeja ja nikamalukkoja (fasettilukkoja) ja voitelee välilevyjä, joilla ei ole omaa aineenvaihduntaa kuten esim. hermostolla on oma verenkiertonsa ja lihaskalvoilla on oma hermotuksensa. Ihminen on kokonaisuus, jossa mm. jokaisen nivelen asento vaikuttaa molempiin suuntiin seuraaviin niveliin. Esim. rintarangan (th) ja kaularangan (c) käsittelyllä voidaan hoitaa käsiä hermotuksen ja heijasteisen kautta. Lannerangasta (l) lähtee taas jalkojen hermotus, jolloin esim. polvikipu voikin johtua alaselästä. Usein ongelman aiheuttajia on monia ja hoitaminen laajasti muualtakin kuin vain kipukohdasta on supertärkeää.

Joskus lihaskalvot kiristelevät oudosti päästä varpaisiin, jolloin hoitaminen kalevalaisella jäsenkorjauksella on vaikeaa. Silloin on syytä lääkärin kanssa neuvotella mahdollisten kolesteroli- tai mielialalääkkeiden vaihtamisesta tai vähentämisestä. Joillekin ihmisille kyseiset lääkkeet aiheuttavat nivelkipuja ja sydänoireitakin kiristyneiden lihasten ja lihaskalvojen vuoksi. Jos taas kireydet ovat syvällä luukalvossa asti, voi kraniosakraaliterapia olla parempi hoitomuoto. Lempeän mutta solutasolle asti vaikuttavan (herätellään kantasolujakin) kalevalaisen jäsenkorjauksen jälkeen pitää kehon antaa palautua rauhassa, ettei hoito mene hukkaan. Lepoa ja vedenjuontia!

Julkaistu kohteessa Ajankohtaista